2014. május 31., szombat

Áprilisi-májusi kis összefoglaló

Az áprilisi-májusi kisebb-nagyobb terepbejárásaimat egy bejegyzésben foglalnám össze.
Néhány vázlatpontban:
-füleskuvik keresés
-Marcal menti réteken bóklászás
-hamvas rétihéja védelmi tábor elötti kisebb felderítések
-védett orchideafajok felkeresése a környéken

1. Füleskuvikot tavaly hallottunk először a medencében Hencz Petivel és Fellner Zolival, a fülest pedig ifj. Vasuta Gábortól kaptuk a madárról. Idén így több alkalommal is kimentem a tavalyi revír környékére, főleg az esti és éjjeli órákban. Több alkalommal is sikerült hallanom vagy épp hallanunk a madarat Sanyi barátommal. Egy alkalommal egyszerre két madár is válaszolt a hangra. Ha már kuvikok, a "sima" kuvikból ismerünk két revírt a környéken, egyikre ráhangoztam, de semmi válasz sem érkezett (aztán a tábor alatt Petiék hallották itt), a másik környékre meg még nem jutottam el.

2. A Marcal menti bóklászások során főleg nádi madárfajokkal találkoztam, két kiemelkedő adatom van, amikoris 2 darvat láttam a piriti réteken, valamint egyik éjjel egy haris szólt nem messze tőlem.

3. Szerencsére sikerült egy hamvas párt felfedeznem a Marcal veszprémi oldalán, több alkalommal is kilátogattam a területre, volt, hogy Sanyival, volt, hogy Szabinával. Minden alkalommal találkoztunk legalább a hímmel.

4. Sanyi barátom mindig emlegette, hogy megnézné a medence egyetlen kosbor állományát. Többször említettem neki a mocsári kosboros rétet, így egyik alkalommal kilátogattunk oda is. A rét elején számoltunk kb. 20 tövet, aztán beljebb nem is mentünk már, mert víz alatt volt a terület nagyrésze.

 Nagy fakopáncs (Dendrocopos major)

 Hamvas rétihéja hím (Circus pygargus)

 Bütykös hattyú család egy magántavon /6 fiókával/ (Cygnus olor)


 Mocsári kosborok két felvonásban (Orchis laxiflora)

 Foltos nádiposzáta (Acrocephalus schoenobaenus)


 Megtépázott kardoslepke (Iphiclides podalirius)

 Kenderike-strand (Carduelis cannabina)

 Hamvas rétihéja pár (Circus pygargus)

 Villám-károk

 Nádirigó (Acrocephalus arundinaceus)

 Villámkárok 2.

 Varga Enikő fotója egy áramütött hím vörös vércséről. A madár a Kőszegre lett szállítva.

.
 Bodor János fotója egy Ság hegyi gyűrűs hím zöldikéről. A madarat 2013.08.14-én Külsővaton gyűrűztük meg a táborunkban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése