2012. június 3., vasárnap

Ismét sűrítve

Ismét több nap eseményeit veszem egy bejegyzésben górcső alá.
Szabad hétvégém volt, tehát volt egy kis időm minden nap kijutni erre-arra ornitológiai vagy botanikai célból.
Pénteken késő délután a Nemeskocs melletti rétekre voltam kíváncsi, így hát arrafelé vettem az irányt. A rét le volt kaszálva, néhány seregély, dolmányos varjú, füsti fecske, egy sarlósfecske és egy fehér gólya pár (valószinüleg a nemeskocsi) keresgélt a területen. Semmi extra faj, de nem is számítottam arra, csak kíváncsi voltam a ragadozómadár mozgásra. Egy egerészölyvön és egy vörös vércsén kívül nem mozgott semmi a területen. A vörös vércséknek kihelyezett ládát a bobai réteken szintén megnéztem, ez idén is foglalt. A két sólyomtálca viszont üres.

 Kis szarvasbogár (Dorcus parallelipipedus)

 Fehér gólya (Ciconia ciconia)

Szombaton erős elhatározás érződött bennem, hogy nagyjából a környék gólyafészkeiről friss képet készítsek és feltöltsem a gólyás oldalra valamint leellenőrizzem, hogy kb. 2 hét múlva hova is érdemes elmennem felmérni őket, hova nem. Emellett az izsákfai erdőben is szerettem volna legalább annyira körülnézni, hogy a héja fészekkel képbe legyek, sikeres-e a költés vagy felhagytak-e vele. Nos, kezdtem azzal, hogy a két alsósági gólyafészket lefényképeztem, nyugtáztam, hogy üresek, majd nekiindultam az erdőnek. Ott hamar megtaláltam a fészket, melyben lehetett látni legalább két fiókát, viszont a felnőtt madarak egy órán át nem mutatkoztak, engem viszont sürgetett az idő. Lőttem rájuk néhány képet, majd továbbálltam. Az Izsákfán található gólyafészek lefotózása után (szintén üres), a Bokodpusztán lévő homokbánya felé vettem az irányt, ahol régebben mutatkoztak gyurgyalagok. Nos, tavalyhoz hasonlóan idén sincsenek. Dolgomat elvégezvén pedig hazaindultam. 

 Héja porontyok (Accipiter gentilis)

 Fehér gólya fészek Izsákfán (évek óta lakatlan)

Vasárnap késztetést éreztem arra, hogy a kevés délutáni időmet is kihasználjam, így nekivágtam a Marcalnak nádirigót számolni, kormos varjút keresni, valamint sárga billegető alfajok után kutatni. Mivel tudom, hogy szárazság van és ebben az időszakban milyen madarakat érdemes keresni, így ritkaságokra nem is számítottam. Szerencsére a Marcal elötti kis belvízfolt megmaradt, itt 7 bíbic és 6 tőkés réce mellett 6 sárga billegetőt valamint 15 dolmányos varjút figyeltem meg. Sajnos cankó nem volt. Az útba eső csatornán 1 nádirigót és egy foltos nádiposzátát hallottam szólni. A Marcal állapota siralmas... A vöröslő víz és az alacsony vízállás sem szép látvány. A mederben is sok helyen még ott a vörösiszap. Egy rozsdás csuk mellett több sárga billegetőt, néhány foltos nádiposzátát és 2 cserregő nádiposzátát figyeltem meg. Legnagyobb örömömre feltűnt 4 parti fecske is, melyek szerintem a nagypiriti tavakhoz tartottak. Elérve a Kódó torkolatig, szomorúan láttam, hogy az utat benőtte a gaz derékmagasságban. Mivel visszafelé nem akartam menni, így nekiindultam a biciklit tolva. Egy élmény volt.. A patakon 3 nádirigó szólt és egy tőkés réce pár úszkált. Megint a kocsi réteken találtam magam, majd innét nekiindultam a vörös vércse ládának. A ládánál 7 madár mozgott! Hazafelé megnéztem a nemeskocsi gólyafészket, lőttem rá egy képet, majd kertek alatt hazatértem. :)

 Fehér gólya (Ciconia ciconia)

 Kaszálórét nyárfákkal Nemeskocs határában

 Kaszálórét magányos fűzzel Boba határában

 Vörös vércse (Falco tinnunculus) a költőládában

 Vörös vércse (Falco tinnunculus)

 Sárga billegető (Motacilla flava) a repcésben

Bársonyos darázscincér (Plagionotus arcuatus)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése