2012. június 29., péntek

Júniusban

 Új szokásomhoz híven ismét több alkalomról ejtek szót. Egy nagypiriti kiruccanásról, egy gólyázásról és a környékbeli Gólya Road Show részvételről.
   Most már meg sem lepődtem magamon, hogy ismét egy nagy túrát bringáztam le. A nagypiriti kavicsbányatavakat céloztam meg útba ejtve a bobai és nemeskocsi gólyafészkeket. Örömmel nyugtáztam, hogy sok molnárfecske és füsti fecske volt a két faluban, valamint a Marcal mentén 300-400as vetési varjú csapat randalírozott (kérdéses, hogy honnét jönnek ide, minden évben megjelennek ilyentájt, de a környéken nem költenek, kb. ugyanakkora rejtély, mint a nagy sarlósfecske csapatok megjelenése). Sok egerészölyv mozgott a légtérben, egy barna rétihéja, két fehér gólya és két vörös vércse mellett. Szerencsére megjelent egy fekete gólya is, így jól kezdődött a kiruccanás. Tovább folytatódott a jó sorozat, mikor a piriti tavakon láttam egy törpegémet, egy szürke gémet, egy tőkés récét, két gyurgyalagot valamint hallottam egy vízityúkot és a nap megkoronázása volt egy nagy póling megjelenése. Útközben sok sárga billegető és bíbic került szem elé és emellett egy billegetőcankót is megriasztottam a folyó mentén. A két falu gólyáinál meg 3-3 fióka van.
   A gólyázás ezúttal Kemeneskápolnát, Mesterit, Mersevátot és Kemenesszentmártont érintette. Helyi lakosoktól informálódtam a madarakról a saját megfigyeléseim mellé, ők pedig készségesen válaszoltak a kérdéseimre. Miután lejegyeztem a fiókák számát hazaindultam.
   Az országos gólya road show részeként Veszprém megye nyugati határán is gyűrűztek gólyát néhány helyszínen. Mivel ezek a falvak nem esnek tőlem messze és a Pápa és Környéke Természetvédelmi Egyesület keretein belül történt a gyűrűzés, aminek tagja vagyok, így megjelentem én is, hogy közelről láthassam, hogy is megy ez az egész. A Szelle Ernő, Széplaki Imre és Hencz Péter nevével fémjelzett "akción" 19 fiókára került alumínium gyűrű, valamint egy felnőtt gyűrűs madarat is láttunk az egyik faluban. A helyiek mindig érdeklődve fogadták a gyűrűzést, nézegették és simogatták a kisgólyákat. Na akkor jöjjenek a képek. :)

 Mezei veréb (Passer montanus) a Kódón

 Vetési varjak (Corvus frugilegus) Bobánál

 Fekete gólya (Ciconia nigra)

 Gyurgyalag (Merops apiaster) Nagypiritnél

Sakktáblalepke (Melanargia galathea)
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése