2012. április 3., kedd

Bor, szőlő, Ság hegy

   Ha tegnap nem is, de ma azért pótoltam a hiányosságokat természetjárás terén. Célba vettem a Ság hegyet (egyrészt régen jártam kint, másrészt megint láttak vándorsólymot itt). 
Három órát töltöttem kint a délután folyamán, ezalatt jópár madárfaj került szemem elé és sokat szívhattam magamba a friss levegőt. Egy turistacsoportot beelőzve értem fel a hegyre. Ez azért is volt fontos, mert a sok hangoskodó elött még időben láthattam a madarakat, nem riasztották el őket előlem. Így sikerült a parkolóban tengelicet, zöldikét, erdei pintyet megfigyelnem. A turistaútvonalon pedig jött a barátposzáta, vörösbegy, csilpcsalpfüzike, széncinege, fekete rigó és a többiek. A kráterhez érve két sólyomalakú utolsó szárnycsapásait figyelhettem meg, amint távoznak nyugatra Mesteri felé. Sajnos azt, hogy vörös vércse vagy vándorsólyom pár volt-e, nem tudom megmondani, mert későn vettem elő a távcsövet. Mindenesetre annyi biztos, hogy a kint töltött 3 óra alatt nem tértek vissza a hegyre. Ezután lementem a kráterbe, körülnéztem a hollófészek és a meszelések alatt (néhány tolltól és egy madárcsonttól eltekintve semmit sem találtam). A fészek idén is üres, viszont a hegy felett kétszer is megjelent egy magányos holló. Ebből arra következtettem, hogy a tavalyi sikertelen fészkeléskor, amikor is abbamaradt a költés, én megtaláltam az egyik madár maradványait a sziklák közt, az a madár ennek a párja lehetett. Szóval az egyik öreg madár pusztult el és a másik még most is magányos, tartja a revírt vagy csak ide-idejár, de párt nem talált magának. Feltűnt még egy egerészölyv pár is a magasban, tettek egy kört majd távoztak délre, arra, amerről jöttek. Ragadozókat tekintve még egy karvaly tojó repült át egyszer és ezzel zárom is ezt  részt.
   Énekes madarak listája itt:

Széncinege
Vörösbegy
Csilpcsalpfüzike
Erdei pinty
Balkáni gerle
Kék cinege
Énekes rigó
Nagy fakopáncs
Citromsármány
Mezei veréb
Barátcinege
Fekete rigó
Zöldike
Szajkó
Házi veréb
Őszapó
Barátposzáta
Tengelic
Seregély


   A hegy után az utcavégi erdőre mentem ki. Ide Roli is jött. Megérte kimenni, hiszen megint láttuk a fülesbaglyot, ott ahol a múltkor és ezúttal megtaláltuk azt a fát is, amit leggyakrabban használ kiülni (tele van köpettel az alja). Felriasztottunk egy erdei szalonkát is és az üresnek hitt holló váltófészken ott ült az egerészölyv. Hogy magányos-e vagy párban van az majd kiderül. Tervbe vettem egy szalonkázást itt ebben az erdőben, meg egy köpetgyűjtést.

 Széncinege (Parus major)

 Őszapó (Aegithalos caudatus)

 Az őszapó pár csíkosfejű tagja (Aegithalos caudatus)...

 ... és a fehérfejű tagja (Aegithalos caudatus)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése