2018. június 12., kedd

XI. Marcal-medencei Hamvas Rétihéja Védelmi Tábor

Ahogy a múltkori rétihéjás posztban volt már rá utalás, ki is jutottam a táborba.. Erről lesz most egy rövidebb összefoglaló...
Péntek reggel kezdődött a "mulatság" a Marcal-medence délebbi területein, majd innét haladt a csapat Észak fele vasárnap délutánig.
A munka mellett annyi időt tudtam szánni a dolgokra, hogy péntek reggel odaestem a találkozó helyszínére, hogy rövid értekezést folytassak Hencz Petivel és Móczár Balázzsal, arról, hogy mi újság velük, valamint, mik a tervek a hétvégére, mikor tudok becsatlakozni, mikre lehet számítani kb.. stb.
Ebben a közel egy órában is láthattam pl. cigányrécét illetve nyári ludakat, amik a környéken nem számítanak gyakori fajnak, sőt..

A pénteken megbeszéltek szerint, szombat délután csatlakoztam a csapathoz, akik már létszámban kicsit felduzzadtak, így nyolcan voltunk a Szélmezei tavaknál, viszont Zoli és Niki hamarosan le is lépett. Nemhiába ez a május végi, június eleji tábor mindig ilyen, mert vizsgák és a munka keveredik az embernek ilyenkor. Itt sikerült kicsit bekarmolnom este, amit a fáradtságom (éjjeles meló elötte) számlájára írtam, de ez van... Azért vasárnap reggel feltudtam kelni és ez volt a lényeg..
Petivel egy kultúrtáj övezte nádas-sásos élőhelyhez mentünk ki, míg a többiek is párosával ültek fel másik megfigyelőhelyekre a környéken.
A siker nem maradt el, hamarosan találtunk is egy hamvas rétihéja párt, majd a nagy beszélgetésekben szerencsénk volt figyelni a folyamatosan átrepülő, környéken fészkelő barna rétihéjákat, vörös gémeket, nagy kócsagokat és szürke gémeket is.. Olyan ritkább fajokat is láthattunk, mint a fekete gólya, darázsölyv (karóra ült ki nem messze tőlünk és egy barna rétihéja piszkált-felejthetetlen látvány volt), kabasólyom.
Délutánra csak annyi teendőnk maradt, hogy a gazda számára kikarózzuk a hamvasok fészkelőhelyét, hogy biztosan ne legyen kikaszálva a fészek és környéke.. Tartalmas kis nap(ok) volt(ak), kár, hogy idén is csak ennyi időt tudtam kint tölteni..

Néhány kép Hencz Pétertől (próbáltam olyanokat választani, amikor én is kint voltam)



 Vörös gém (ARDPUR). Az északi részeken fészkelő faj, kisebb kolóniája van az eldugott nádasokban, ahol telepesen költ nagy kócsagokkal pl.


 Előfordul a déli területeken is, főként nagy kiterjedésű vízfelszíneknél, de az északi területeken pl. fészkelő fajként van jelen. Ő a kis kócsag (EGRGAR).


 Védelmi tevékenység a hamvas rétihéja költőhelyénél. A környező növényzetből magasan kilógó, színesen jelölt cövekekkel tökéletesen be lehet határolni a földtulajdonosok számára, a fennhagyandó részeket, így kilőhetjük a félreértéseket is. Ebben a kb. 170-180 cm magas solidago foltban egy élmény volt a haladás és a munka, közel 25 fokban.

 Miattuk került ki a 4 jelölő... Hamvas rétihéja pár. (CIRPYG)


 Kicsit közelebbről: a tojó...


 ... és a hím.


 És amikor a hamvas hím ráront a meggondolatlan barna rétihéjára (CIRAER)...


... vagy amikor a barna rétihéját (CIRAER) zavarja egy darázsölyv megjelenése.. (PERAPI)







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése