2012. március 6., kedd

Récék a tavon

   A celldömölki Téglagyári-tó adottságait tekintve nem igazán jó hely a vízi illetve vízhez kötődő madaraknak. Ebből kifolyólag nagyon ritkán jelenik meg rajta ilyen madár. Eddig 1-2 alkalommal láttam felette repülni nagy kócsagot, egy alkalommal egy dankasirály pihent rajta, egyszer pedig három sárgalábú sirály szállt el felette. Utoljára pedig 1-2 éve augusztusban egy kárókatona tartózkodott a környékén egy hétig. Récéket tekintve egy alkalommal egy tőkés réce , egy másik alkalommal pedig három barátréce került fel a  tó fajlistájára. 
Hátráltató tényezők a madaraknak: viszonylag sok horgász, forgalmas út mellett van, nem folyamatosan mélyül, azaz nincsenek jó partszakaszok. 
   A Marcal-medencében idén nagyon kevés a belvíz a szokott helyeken (sőt szinte nincs is), ez ösztönözheti a vonulásban/kóborlásban lévő madarakat arra, hogy behúzódjanak a városban fekvő tóra vagy a környező falvak horgásztavaira. Rengeteg vízimadár szokott a belvizeken és a kiöntéseken tartózkodni. Néhány tavalyi példa: kendermagos réce, nyílfarkú réce, cigányréce, fütyülő réce, kanalas réce, nagy goda. 
   Március másodikán reggel a munkából hazafelé menet láttam a tavon három kanalas récét. Mihelyst hazaértem, biciklit elő, fényképezőgépet elő és irány is vissza hozzájuk. Mikor odaértem, a récék elrepültek (két gácsér volt és egy tojó), de megpillantottam egy bütykös hattyú párt (néhány évente megjelenik 1-2 példány itt). Lőttem rájuk pár képet és indultam is haza. A tó mögötti szántóföld felett egy 40-50 példányos bíbic csapat repült át. A parton láttam egy léprigót, egy nagy fakopáncsot és seregélyeket. Hazafelé pedig egy bizalmas fenyőrigót cserkeltem.

   Másnap reggel is indultam vissza a tóra munkából hazaérve. Ezúttal egy barátréce volt a tavon. Képet tudtam készíteni róla, ez nem repült el, mint a tegnapi kanalasok. A seregélyek és a fakopáncs mellett ezúttal három szajkó és néhány széncinege is mutatkozott a tó mentén. Hazafelé ismét a fenyőrigót próbáltam fényképezni és felbukkant egy átrepülő sárgalábú sirály is.


Bütykös hattyúk (Cygnus olor) és Barátréce (Aythya ferina) montázs


Fekete rigó tojó (Turdus merula)


Fenyőrigó a kora reggeli órákban (Turdus pilaris)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése