2015. november 1., vasárnap

2015. Október összefoglaló

A hónap igazi összefoglalását úgy gondoltam, hogy ismét egy bejegyzésben teszem meg (többek között túrák rövidsége, kevés és nem túl jó minőségű képanyag miatt és időhiány miatt is). Szóval október első két napjáról született már rövidke képes anyag, valamint a hónap két nagyobb volumenű eseményéről is esett szó (EMN, Tömörd), a harmadik összeszervezett akcióról még nem (majd most).
Jöjjenek a képek, valamint a harmadik akcióról néhány mondat (mert ott nem fotóztam):



Ság hegy. 
Két ízben jártam a hegyen, egyszer egy erős másfél órás kirándulás, aztán egy 2-3 órás séta következett. Nem titkolom, hogy örvös rigó, havasi szürkebegy és hajnalmadár keresésben voltam, ám ezek közül egyikkel sem találkoztam... Sajnos. Viszont élmény így is akadt, hiszen meglőhettem első vándorsólymos képeimet (minőség nem téma..), hallhattam süvöltőket, láthattam darvakat is a hegyről és a szokásos balkáni fakopáncsba is belefutottam, ami a környéken nem gyakori.

 Látvány telefonnal.

 Balkáni fakopáncs (Dendrocopos syriacus)


Vándorsólyom (Falco peregrinus)



Somló hegy.
Ha már hegyek... egyik szabad hétfőmön nekilódultam a ködben, hogy felnézzek a Somlóra, havasi szürkebegy ügyben. Láttam, hogy az elmúlt napokban már látták itt a "várkapitányt", ezért is vezérelt fel a madarászkedv. Eddig egyszer futottam bele ebbe a madárba itt (meg egyszer a Ságon), holott már több alkalommal is próbáltuk lefigyelni. Most szerencsém volt, ráadásul a bizalmassága is meglepett, készíthettem néhány jó képet. A nap további jó fajai számomra a süvöltők, fali gyíkok és egy hamvas küllő voltak.

 A somló várrom és a kilátás a köddel borított lenti tájra.


 Tanösvény a Somlón és borospincékkel tarkított hegyoldal.

 Fali gyík (Podarcis muralis). Nagy csapatai pihentek a hegyre vezető ösvény napsütötte szikláin.



Havasi szürkebegy három képben Nagy élmény volt a "Várkapitánnyal" találkozni. :)
(Prunella collaris)



Nemeskocs-Nagypirit kavicsbányatavak.
A hónap folyamán több ízben jutottam el síkvidéki élőhelyekre azért, mint hegyes-dombosokra. :) Egyik kedvencem ezek a tavak voltak (és még azok is). 
  • Idén ezek környékén sikerült megfigyelnem a szezon első nagy őrgébicsét. Azóta is minden alkalommal látom a madarat, sőt Cell környékén is találtam egyet.
  • Hatalmas élmény volt a kis sárszalonka találása. Nem egy tipikus élőhelye a fajnak ez, sőt... Eddig a medencében csak Adorjánháza alatt találkoztunk vele, most meglett itt is! És ráadásul több alkalommal is láthattam.
  • A jégmadarak lakói a környéknek, a régi és az új tavakon is rendszeresen látni és hallani egy-két példányát.
  • Egyik alkalommal átrepült három kis kárókatona is, ami szintén ritkaság és akkor még nem beszéltünk a minden alkalommal látott cigányrécékről, amik változó példányszámmal, de folyamatosan itt tartózkodnak.
  • A vonulásban lévő kabasólyom, barna rétihéja mellé két alkalommal csatlakozott a ragadozómadarak palettájára egy rétisas is, állandó jelleggel láthatóak a környéken költő karvalyok, vörös vércsék és egerészölyvek, sőt a hónap utolsó napján két kékes rétihéja is megjelent már.
  • Hatalmas örvös galamb csapat tartózkodott itt a hónap közepéig, hol 200, hol 250 kb. példányszámmal. Nem gyakori jelenség a környéken ez...
  • A hónap utolsó napján 4-5 átrepülő vadlúd csapat is itt húzott át, nekem ezek a szezon elsői közé tartoztak. Százalékos arányban 80-20 % a nyári ludak javára a nagy lilikekkel szemben a csapatok összetételében.
  • Itt láthattam életem első rozsdástorkú pityerét , amit már régóta szerettem volna kipipálni a látott/hallott madarak listámon (van még pár ilyen...).
  • A szezon első fenyőrigóival és fenyőpintyeivel is itt találkoztam. Meglepetés volt még egy fekete harkály megjelenése is a Marcal nyárfáin. 

 Hódrágás a tavaknál (Castor fiber)

 Függőcinege megviselt fészke (Remiz pendulinus)

 Szárcsa fészke (Fulica atra)




 A változó példányszámmal jelenlévő bütykös hattyak (Cygnus olor)

 Nagy kócsag (Egretta alba)

 Rétisas (Haliaeetus albicilla)

 Karvaly (Accipiter nisus)


 Cigányréce két felvonásban (Aythya nyroca)

 Nagy őrgébics (Lanius excubitor)

 Fekete harkály (Dryocopus martius)


Ott a kis sárszalonka :) (Lymnocryptes minimus)




Kispodárpuszta, Nóráp, Nemesszalók.
A nagyobb akcióról Peti blogján olvashattok, nagyon jó minőségű képekkel. Valamint Zolién is természetesen. :) Egy nagyobb ragadozókkal teli lucernást és két Pápa környéki halastavat figyelgettünk egy egész nap Angival, Petivel és Zolival. Néhány jobb faj a napról: gatyásölyv, havasi partfutó, pajzsoscankó, nagy póling, jégmadár, világos egerészölyv, kontyos réce, hermelin, rézsikló.



Jó hónapot zártunk!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése